[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Analog VS. Virtuell Analog

Analog VS. Virtuell Analog

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Analog VS. Virtuell Analog

Innlegg masyst » Tir Mar 03, 2009 6:23 pm

Jeg lurer på ossen det er med VA-synther sammenlignet med analoge, altså lydmessig.
Jeg har intrykket av at moderne analoge synther låter ganske likt som Va-synther. Eldre analoge synther har gjerne en mer særegen lyd.
Noen som har noen erfaringer å dele?
Og er egentlig hele denne analog-hypen oppskrytt?
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Robbins » Søn Mar 15, 2009 5:07 am

Mye har med hva slags musikk man skal lage. Etter min mening egner analoge synther seg best på klasisk synth musikk, mens VA egner seg også bra for trance og techno. Jeg har hatt en Prophet 08, den ble veldig tynn og tørr i lyden for meg, vanskelig å finne de lydene jeg ville ha som analoge synther er kjent for. Jeg byttet den inn i en Moog Little phatty og det ble en helt annen verden. Lydene på Moog er feite. Man kan fint få en VA til å låte som en analog synth (det vil si nærme nok). Nord Lead og Virus TI er mine favoritter blandt VA.

Moog: fantastisk lyd
Prophet 08: Modulasjonsmuligheter.
VA: Fleksibilitet, Lyd, forutsigbarhet.

Hvis du ikke har synther og trenger analoge lyder, så vil jeg anbefale en VA.
Analog synth kan komme i tillegg.

Min erfaring ivhertfall. :)
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg masyst » Man Mar 16, 2009 6:32 pm

Det er mulig jeg egentlig har prøvd for få gamle og for få nye analoge synther ordentlig (har stort sett blitt med litt knotting i butikken)
Jeg synes allikevel at de gamle analoge synthene jeg har prøvd har hatt et eget særpreg (slik som Juno-2, SH-101 og Yamaha CS-15) som de nye mangler litt.
Derfor ble jeg litt overrasket da Roland på Filter Musikk fortalte meg at han hadde hatt en kunde som hadde testet Prophet '08 mot gamle Prophet 5, uten den helt store lydmessige forskjellen...

For min del blir jeg bare mer og mer glad i Junoen min, den låter rett og slett gammelt.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Robbins » Tor Jul 09, 2009 6:32 pm

masyst skrev:Det er mulig jeg egentlig har prøvd for få gamle og for få nye analoge synther ordentlig (har stort sett blitt med litt knotting i butikken)
Jeg synes allikevel at de gamle analoge synthene jeg har prøvd har hatt et eget særpreg (slik som Juno-2, SH-101 og Yamaha CS-15) som de nye mangler litt.
Derfor ble jeg litt overrasket da Roland på Filter Musikk fortalte meg at han hadde hatt en kunde som hadde testet Prophet '08 mot gamle Prophet 5, uten den helt store lydmessige forskjellen...

For min del blir jeg bare mer og mer glad i Junoen min, den låter rett og slett gammelt.


Mulig den ikke låter slik som den var ny. Etter min oppfatning må analoge synther justeres og kalibreres om jeg ikke tar helt feil.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest