[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kurs i syntese

Kurs i syntese

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Kurs i syntese

Innlegg Magus » Søn Mai 03, 2009 5:29 pm

Hei.
Jeg har (endelig) begitt meg ut i musikkens verden. Jeg ønsker å lage elektronisk basert musikk, med ett fokus på å bruke vst'er. Har lest en del og fått med meg basiskunnskapene om syntese, men ikke helt klart å få det over i praksis. Har brukt en del tid på å skru Novation sin V-Station, som stort sett er en subtractive synth. Får ikke ut de lydene jeg ønsker pga mangel på kunnskap.

Jeg ønsker nå å delta på kurs som kan hjelpe meg over kneika og dytte meg i riktig retning. Jeg tenker ikke på universitetskurs o.l. men noen kurs som fokuserer på å programmere og skru synther.

Håper noen her inne kan hjelpe meg å finne det jeg trenger 8)
Magus
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Søn Mai 03, 2009 5:23 pm

Re: Kurs i syntese

Innlegg terjewi » Søn Mai 03, 2009 11:50 pm

Velkommen!
Det blir vel ikke bedre enn Gordon Reid sine artikler om "Synth secrets" som han skrev i Engelske "Sound on Sound" magasinet. Alt er tilgjengelig på nett nå:
http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg FinnArild » Man Mai 04, 2009 6:10 pm

Åh! Gull!
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Magus » Ons Mai 06, 2009 6:38 pm

Jo de der er absolutt gull verdt. Har bagynt å lese meg gjennom de , men jeg må innrømme at jeg sliter litt med språket som brukes. Jeg er ikke helt inne i terminologien enda. I tillegg skulle jeg likt å ha en person som jeg kunne henvendt meg til og smo ga meg den nødvendige opplæringen i praksis.

Er ikke redd for å skru og lese på egen hånd, men tror jeg kan komme lengre og raskere med en som kan instruere meg ;)

Vil legge med en link til en annen side:
http://www.samplecraze.com/tutorial.php ... f341a0602d
Magus
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Søn Mai 03, 2009 5:23 pm

Innlegg terjewi » Ons Mai 06, 2009 10:28 pm

I gamle synthmanualer var det ofte et kapittel om "lær og tenke og forstå hvordan analog en analog synthesizer virker". De kunne være utrolig nyttige. Introen i ARP2600 manualen ble jo berømt. Det enkleste var jo å lære seg standard signalkjede VCO - VCF - VCA, og hva det betydde om man hadde envelope og/eller LFO på de ulike stedene. Forstår man grunnprinsippet er det bare å jobbe videre ut fra det.
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg HumdinGer » Tor Mai 07, 2009 12:15 am

terjewi skrev:I gamle synthmanualer var det ofte et kapittel om "lær og tenke og forstå hvordan analog en analog synthesizer virker". De kunne være utrolig nyttige. Introen i ARP2600 manualen ble jo berømt. Det enkleste var jo å lære seg standard signalkjede VCO - VCF - VCA, og hva det betydde om man hadde envelope og/eller LFO på de ulike stedene. Forstår man grunnprinsippet er det bare å jobbe videre ut fra det.

Gode tips dette. For egen del var det å lære seg og bruke modulærsynther som til fulle fikk meg til å forstå analog synthese. Det er så enkelt og oversiktelig som det kan bli. Har du først koblet opp grunnmodulene så er det bare å koble til modul for modul på forskjellige innganger og sjekke ut hva de gjør med signalet. Slik har man full oversikt over hva som gjør hva, og læringen går bokstavelig talt som en lek :D
Da jeg i sin tid kjøpte en brukt Oberheim Matrix 12 uten manual så fikk jeg høre at dette var en meget vanskelig synth å bruke. Etter en halvtime med litt grubling så gikk det plutselig et lys opp for meg. Dette var jo akkurat som å bruke en modulærsynth, bare med knapper å trykke på i stedet for å koble kabler. Det hadde nok tatt betydelig lengre tid uten modulærerfaringene...
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Whirly » Tor Mai 07, 2009 3:46 pm

Ta gjerne også en titt på hjemmesiden til Propellerhead

http://www.propellerheads.se/substance/discovering-reason/

I leksjonene 19 - 25 (demystifying.......) vil jeg tro du finner en god del informasjon som kan være nyttig på generelt grunnlag, selv om synthen de tar utgangspunkt i er Propellerhead's egen Thor. Forøvrig så er forfatteren av disse artiklene også....... ja, nettopp, Gordon Reid.
Brukerens avatar
Whirly
Med på notene
 
Innlegg: 95
Registrert: Søn Apr 13, 2008 1:15 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Tor Mai 07, 2009 4:28 pm

Kjenner man basis-modulene i en synth og vet hva de gjør er man langt på vei. Ellers er det bare å eksperimentere, starte enkelt med å lage noen lyder man selv liker og etterhvert har man fått nok kunnskap til at man kan begynne å etterligne lyder.
Vil nok være enklest på en modularsynth hvor man har alt foran seg istedetfor på en synth med et lite display hvor man er nødt til å huske hva som gjør lyden slik og sånn når du avsolutt ikke vil at det skal høres slik ut.
Synes for eksempel at det er enklere å lage en lyd jeg har lyst på på en voyager old-school enn en voyager. Har nok noe med at man får hva man ser...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg øiol » Lør Mai 09, 2009 8:56 pm

Min første synth på begynnelsen av 80-tallet var en Arp Pro/DGX. Denne var ikke noe å lære synthskruing på, men snart så fikk jeg tak i en Arp Odyssey. Her fikk jeg med en tykk bok som omfattet alt fra begynnelse til slutt om denne synthen og her lærte jeg en hel del. Har nå en Clavia Nord Modular verson 1 og denne er en bra måte å lære synth på. Lillebror MicroModularen er også en fin sak som er fin å bruke om man skal lære å patche og skru. Hadde selv denne tidligere. Her er en link som brukes til disse, men kan også brukes til å lære om syntese. http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmod ... k_toc.html Disse er fine saker om man vil være modulær uten å blakke seg. Drømmer selv om å konvertere til analog modular men har en analog Little Phatty å trøste meg med innen den tid kommer :D
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg masyst » Søn Mai 10, 2009 10:17 am

Jeg tror forresten at om man har en analogsynth uten noe minne a lagre lydene på, vil man bli bedre på å programmere lyder også. Fordi da tvinges man til å lage lyden på nytt hver gang du skal bruke den, noe som også gir mer øvelse i programmering.
Er det noen som kan bekrefte teorien min?
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg øiol » Søn Mai 10, 2009 11:22 am

Det var i allefall spennende om jeg fikk til noenlunde den samme lyden hver gang på Odysseyen min. Samtidig med å holde den stemt. Det var ikke akkurat enkelt. Heldigvis hadde jeg et Hammond som jeg kunne stemme etter. Hadde en gang en pinlig episode med ingen monitoring under en sånn talentkonkuranse. synthen var satt opp tidligere og da vi skulle spille så ble det ikke tid til å sjekke. Dro en solo som det stinket skikkelig av fikk jeg høre etterpå. :oops: At det var det som gjorde at vi ikke kom høyere opp enn 4. plass vet jeg ikke. :lol: Hadde også en Jupiter 4 som også ble et mareritt å holde stemt. Men jeg er enig med at det fremmer kreativiteten ang lydsyntese.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg Magus » Søn Mai 10, 2009 2:42 pm

Takker for alle lese tips! Har nok å gjøre ut sommer'n nå ;)
Magus
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Søn Mai 03, 2009 5:23 pm

Innlegg Jetboy » Tir Mai 12, 2009 9:50 pm

Jeg er også forholdsvis grønn i et par ting, så jeg skal ikke være noen besserwisser her, men...

Etter å ha lest Gordon Reids artikler må jeg bare si at det finnes mer hjelpsomme teoretiske tilnærmelser. Han har en del gode artikler om synther, men disse om subtraktiv syntese stod for meg som et eksempel på dårlig formidling. Prøv "Synthesizer Cookbook" av Welsh.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest