[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - MKS-80 vs JP6

MKS-80 vs JP6

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

MKS-80 vs JP6

Innlegg Jetboy » Lør Mai 23, 2009 3:46 pm

Noen her som har erfaringer med disse som de vil dele? Jeg tenker spesielt på lydmessige (u)likheter mellom MKS-80 og JP6.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: MKS-80 vs JP6

Innlegg Blix » Søn Mai 24, 2009 12:06 am

Jetboy skrev:Noen her som har erfaringer med disse som de vil dele? Jeg tenker spesielt på lydmessige (u)likheter mellom MKS-80 og JP6.


Brukte begge mye på 80-tallet den gangen jeg jobbet for Roland. Synther og alt MIDI etc var jo mitt ansvarsområde... MKS-80 har en fast bassheving og ikke helt samme arkitektur, men det er vel de to ekte analoge polyfone synthene til Roland som låter mest lik hverandre.

MKS-80 responderer jo på velocity, så den har et langt større musikalsk spekter.

Hva er det du lurer på, litt mer konkret?

Blix
Sist endret av Blix den Fre Jul 31, 2009 12:12 am, endret 1 gang
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Søn Mai 24, 2009 12:36 am

I utgangspunktet er jeg på jakt etter en skikkelig krass polysynth som også låter fyldig og godt.

Basert på det jeg har hørt av samples, virker det som MKS-80 høres litt mykere og snillere ut enn JP6. Samtidig er jeg veldig fristet av rack, for jeg har ikke plass til flere monstre :)

Jeg kan jo slenge på spørsmålet: Er det nevneverdig forskjeller mellom disse i det hele tatt eller er det bare flisespikkeri som forsvinner i mixen uansett?
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Søn Mai 24, 2009 1:18 am

Jetboy skrev:I utgangspunktet er jeg på jakt etter en skikkelig krass polysynth som også låter fyldig og godt.

Basert på det jeg har hørt av samples, virker det som MKS-80 høres litt mykere og snillere ut enn JP6. Samtidig er jeg veldig fristet av rack, for jeg har ikke plass til flere monstre :)

Jeg kan jo slenge på spørsmålet: Er det nevneverdig forskjeller mellom disse i det hele tatt eller er det bare flisespikkeri som forsvinner i mixen uansett?


JP-6 vil nok låte noe mindre fyldig enn en MKS-80, men en MKS-80 kan være vel så brutal. For de helt krispe lydene vil en JP-6 være lettere å få til disse på, men med EQ som tar bort basshevinga på MKS-80 blir det omtrent det samme.

Jeg ville valgt en MKS-80 pga velocity og MIDI-implementasjonen generelt. Men man må jo ha med en MPG-80!

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Søn Mai 24, 2009 7:33 pm

Så kommer jo et annet spørsmål. Er disse instrumentene overpriset i dag? 20 grunker for en MKS/MPG-combo man vet er i god stand. Man får jo mye annet for tilsvarende penger.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Man Mai 25, 2009 2:36 am

Jetboy skrev:Så kommer jo et annet spørsmål. Er disse instrumentene overpriset i dag? 20 grunker for en MKS/MPG-combo man vet er i god stand. Man får jo mye annet for tilsvarende penger.


Overpriset er den nok ikke, det er ikke så mange av dem og det er vel den eneste racksynthen av det kaliberet som eksisterer.

Du får mye bra virtuelt til den prisen, pluss maskin til å kjøre dem på. Smak og behag.

Originalene er som regel best, og noen bruker pengene sine på det. Jeg har ikke gjort det, men skjønner de som gjør det. Selv kjøpte jeg flygel og Hammond...

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Man Mai 25, 2009 10:39 am

Siste spørsmål, siden du jobbet i Roland på den tiden:

Det er jo en del custom IC i disse maskinene (i forhold til f.eks Synthex). Hvordan er holdbarheten på maskinene og får man tak i disse delene i årene fremover? Produserte Roland store delelagre eller er dette også begrenset? Jeg tenker spesielt på filteret som også brukes i alle jupiter og juno.

Edit: 6/60/106, ikke alphaene.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Man Mai 25, 2009 11:30 am

Jetboy skrev:Siste spørsmål, siden du jobbet i Roland på den tiden:

Det er jo en del custom IC i disse maskinene (i forhold til f.eks Synthex). Hvordan er holdbarheten på maskinene og får man tak i disse delene i årene fremover? Produserte Roland store delelagre eller er dette også begrenset? Jeg tenker spesielt på filteret som også brukes i alle jupiter og juno.


Kvaliteten på produktene er det ikke noe å si på. Alt som ble produsert i Japan på den tiden var helt topp (langt bedre enn USA-produkter). Når det gjelder tilgang på spesialkomponenter som filterchip'en må du høre med Rolands serviceavdeling. Hvordan det var da jeg jobbet der og nå, 20 år seinere, er ikke det samme :-). Alle rutiner er annerledes nå, naturlig nok.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Man Mai 25, 2009 3:03 pm

Takk for innsikten! Tenker jeg kommer til å kjøpe en fra utlandet til en noe billigere penge.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg HumdinGer » Man Mai 25, 2009 9:43 pm

Jeg eier pr i dag både MKS80/MPG80 og Jupiter 6. Blixs beskrivelse kan jeg bare nikke anerkjennende til. For å beskrive det med litt andre ord så synes jeg JP6 er litt renere i klangen enn MKS80. Begge har god attack, men JP6 har en herlig og ren klang som er nokså unik. Har ikke hørt noen synther som egentlig ligner helt. Varm og veldig analog, men samtidig helt ren.
Selvsagt kan man få det litt skittent med litt skruing, men på det området synes jeg MKS80 er noget bedre. Kan man kalle den litt mere amerikansk i klangen enn JP6 kanskje... men uten å miste sitt serpreg som helt klart ligger nært opp til JP6.
Nå har jeg et 100M modulærsystem også, og jeg synes vel kanskje at dette og MKS80 er enda nærmere hverandre lydmessig enn sistnevnte og JP6. Nå blir vel modulærsynther helt på sidelinjen av hva det er snakk om her, men syntes det var verd å nevne som en kuriositet :)
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Jetboy » Man Mai 25, 2009 10:24 pm

HumdinGer skrev: Nå blir vel modulærsynther helt på sidelinjen av hva det er snakk om her, men syntes det var verd å nevne som en kuriositet :)


Det som trekker meg mest med MKS-80 fremfor JP6 er at den er rack, så 100M blir feil retning :) Jeg skulle uansett likt å høre 100M i aksjon.

Ellers takk for inspillet!
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Jetboy » Man Jul 27, 2009 2:09 pm

Nå har jeg klistret dette opp overalt, men det endte altså opp med en lokal JP8 i strøken stand til slutt (til forholdsvis fornuftig penge).

They just don't make'em like that anymore.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest