[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Analog synth

Analog synth

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Analog synth

Innlegg Trygve » Ons Jan 02, 2008 1:27 pm

Har lyst til å kjøpe meg en skikkelig hardware synth i nærmeste fremtid, og ingenting er jo som en 100% analog synth. Jeg er hovedsaklig inni elektronisk musikk ala Justice, Daft punk, LCD soundustem osv. men spiller endel live med et pop/rock band også. Er keen på en synth som fikser gromme basslinjer og funky leads.

Eneste analogsynthen jeg har testa skikkelig er Moog LP. Jeg synes denne låt veldig fett. Vet (tror) det er et par her på forumet som har en LP stående. Hadde vært kult og hørt deres mening om synthen. :wink:

Andre hardware synther som anbefals i prisklasse 0 - ca 10 000kr. til denne musikkstilen? Både analoge og VA. Eller eventuelt synth + stompbox kombinasjoner osv..

Har hørt my tøft om microkorg også. Selv om det blir i en helt annen klasse enn Moogen.
Trygve
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Tir Des 18, 2007 1:08 am

Innlegg Intervene » Ons Jan 02, 2008 8:28 pm

En juno 60 eller 106 tror jeg vil passe.
eventuelt en Akai Ax60 som er noe det samme.
Hvis du vurderer en 106 bør du være obs på at den ofte har et problem på en av synthstemmene.


Junoer er jo klassikere og Justice bruker det.
En av de synthene + en dist/overdrive pedal så tror jeg du er godt i gang med hard electro. Daft Punk bruker vel Moog Voyager Rack-versionen men de er litt dyrere + at de er mono.
Intervene
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn Des 23, 2007 5:34 pm

Innlegg Intervene » Ons Jan 02, 2008 8:29 pm

kan også legge til bare for sikkerhets skyld selvom du mest sannsynlig vet det, at microkorgen ikke er analog men dog emulerer.
Intervene
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn Des 23, 2007 5:34 pm

Innlegg Trygve » Tor Jan 03, 2008 12:14 am

Intervene skrev:En juno 60 eller 106 tror jeg vil passe.
eventuelt en Akai Ax60 som er noe det samme.
Hvis du vurderer en 106 bør du være obs på at den ofte har et problem på en av synthstemmene.


Junoer er jo klassikere og Justice bruker det.
En av de synthene + en dist/overdrive pedal så tror jeg du er godt i gang med hard electro. Daft Punk bruker vel Moog Voyager Rack-versionen men de er litt dyrere + at de er mono.


Takker for tipset. Ser det ligger en juno-60 på musikkweb og skal sjekke det ut ;)

Med tanke på bra dist/overdrive pedaler, noen som har noe å anbefale der?
Har hørt gode ord om EH Big muff, men aldri fått testa selv.
Trygve
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Tir Des 18, 2007 1:08 am

Innlegg Intervene » Tor Jan 03, 2008 7:57 am

Akkurat Big Muff har jeg ikke prøvd så jeg skal ikke si noe på den.

Personlig bruker jeg en Proco Tone Rat 2 både til trommemaskin og synther og den funker bra. Den er ganske billig, lett å få tak i, kan kjøres på full spiker OG svak overdrive på både trommemaskin, gitar, synth men allikvel høres bra ut.

Eventuelt hvis du er i det eksprimentelle hjørnet kan du bruke en octave/fuzz.
:)

dette fungerer selvfølgelig litt bedre hvis det er monosynth men det kan hende du kicker på det allikvel. Høres vanvittig fett ut på monosynth, og da er MxR Blue Box et rasende godt alternativ. Disse har jeg sett for rundt 400-600 kr på kjøp/salg eller litt dyrere om man finner dem moddet for høyere output.

Alternativt så kan det hende du kan nyte godt av en bitcrush effekt.
mange av bandene du nevnte bruker dette, og selv liker jeg det veldig godt på trommemaskin. Alesis har en bra/billig en som heter BitrMan, men selv synes dette fungerer bedre på trommemaskin en på selve synther.

Et alternativ til de andre synthene jeg nevnte kan være Korg Polysix, men disse er noe vanskeligere å oppdrive i tillegg til å ofte nå tildags ha litt problemer med batteriene. Det kan fikses men er bare litt styr. Men Polysix er vel i større grad "ren analog".
Intervene
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn Des 23, 2007 5:34 pm

Innlegg ruseim » Tor Jan 03, 2008 8:48 am

PolySix er ett godt alternativ. Lett og jobbe med. Men som sagt litt vanskelig og få tak i gode eksemplarer. PolySix har VCO - spenningskontrollert oscilator, mens Juno har DCO - Digtalkontrollert oscilator. En synth med DCO er oftest mer stabil enn en med VCO.
Andre alternativer kan være:

Korg MS10/MS20 - Bra monofoniske synther. MS20 har 2 osc. Ligger høyt i pris. Kan lage bra basslyder og leads.

Roland SH09/SH2 - Monofoniske synther som ligger litt lavere i pris en MS-synthene. 09 har 1 osc. og SH2 har 2 osc + sub.osc.. Fikser både bass og leads veldig bra.

Eller hvis du er heldig kan du kanskje få tak i en Korg Mono/Poly. (Tror ikke det er så mange av de på bruktmarkedet) Ett fire oscilators monster, som nå også har kommet i virtuell utgave i siste versjon av Legacy Collection.

Ellers er vel kanskje Korg MS-2000/Roland JP-8000/Alessis ION ett bra og rimlig alternativ hvis du skal kjøpe en VA synth.

Forøvrig sjekk denne tråden på forumet http://www.musikkweb.no/forum/viewtopic.php?t=19

Andre sider med gode resurser for analogsynther er :
http://www.vintagesynth.com/
http://www.synthzone.com/ Har også en undergruppe som heter Analouge.
http://analogsynthgallery.jpmullan.com/
http://code404.com/faq/
http://www.synthmuseum.com/
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg Alfred » Søn Jan 06, 2008 7:23 am

Hei. :D

Bare innom å titter litt. Er helt ny her på forumet og digger analog/vintage synther og jeg lurer på om noen av dere som har litt mere peil på synther av den eldre sorten enn jeg har kanskje kunne hjelpe meg med et par ting.

Jeg er egentlig vokalist og gitarist men bruker en del synther i studiosammenheng. Har hatt en del synther opp gjennom "karrieren" men det har blitt til at jeg har kvittet meg med dem ettersom de ble flere enn jeg hadde plass for i mitt lille studio.
Nå har jeg bare en Roland JX-8P igjen samt et par digitale lydmoduler som jeg syns funker bra men DE modulene har ikke det som jeg nå er på jakt etter.

Det har seg slik at jeg har fått dilla på Sequential Circuits og Crumar. Er på utkikk etter SC Six Trak, Prophet 2000 og Crumar Trilogy, BIT One og andre i den gata der. Er det noen som har noen av disse og har tenkt tanken å kvitte seg med de så ta kontakt. Syns disse synthene låter helt sinnsykt styggtøfft og jeg har lenge vært på leit etter spesiellt Six Trak og Trilogy. De har en sound som passer til det jeg driver med. Dvs, litt skitten rock 'n' roll ala The Who, Bob Mould og Wilco for å ta noen eksempler.

Hva syns dere selv om disse synthene? Er det noen av dere som bruker disse LIVE eller i STUDIO?

Ha en riktig fin dag...

mvh, Alfred fra Nord :D
Alfred
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Jan 06, 2008 6:41 am

Innlegg Intervene » Søn Jan 06, 2008 10:36 am

prophet 2000 kan du få for en svært billig penge i Oslo på multima. ligger vel på rundt 2000 kr hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg vurderte selv å kjøpe den en gang, men tok en Akai Ax-60 istedet.
Intervene
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn Des 23, 2007 5:34 pm

Innlegg kjellg » Søn Jan 06, 2008 1:26 pm

Daft Punk bruker vel Moog Voyager Rack-versionen men de er litt dyrere + at de er mono.[/quote]

Jeg har en minimoog voyager(performer edition)og alle disse modellene er i stereo. Mulig at rack-versjonen er i mono,men det har jeg vondt for å tro.
kjellg
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tor Des 20, 2007 12:30 pm
Bosted: Norge

Innlegg Intervene » Søn Jan 06, 2008 10:58 pm

mente egentlig monofonisk, og nevnte det i forhold til de andre jeg foreslo da de er polysynther. men stemmer det du sa ja.
Intervene
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn Des 23, 2007 5:34 pm

Innlegg kjellg » Man Jan 07, 2008 8:13 am

Intervene skrev:mente egentlig monofonisk, og nevnte det i forhold til de andre jeg foreslo da de er polysynther. men stemmer det du sa ja.


Forstår :oops:
kjellg
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tor Des 20, 2007 12:30 pm
Bosted: Norge


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest