[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - hammon orgel..

hammon orgel..

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

hammon orgel..

Innlegg olemusikk » Søn Feb 03, 2008 1:27 pm

Hei! jeg er ute etter et hammonorgel,,,, ser et orgel som 63hammon b3 med leslie 122rvdet ligger til 90000,- ....tenkte i første omgang å ha meg et billig..

så det jeg lurer på er,, hammon xk-3.....det er da litt mer moderne...

er det noen som har litt erfaring med dette? ..og ambefaler dette.....

mvh ole
olemusikk
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Feb 03, 2008 12:35 pm

Re: hammon orgel..

Innlegg kjellg » Tor Feb 07, 2008 9:20 am

olemusikk skrev:Hei! jeg er ute etter et hammonorgel,,,, ser et orgel som 63hammon b3 med leslie 122rvdet ligger til 90000,- ....tenkte i første omgang å ha meg et billig..

så det jeg lurer på er,, hammon xk-3.....det er da litt mer moderne...

er det noen som har litt erfaring med dette? ..og ambefaler dette.....

mvh ole


Dersom det er Hammondorgel du er ute etter så er xk-3 en bra etterligning av ekte tonehjulsorgel. Nordlead har også en veldig bra kloning i samme prisklasse som xk-3. Jeg tror den heter C1(hvis jeg husker rett)
Begge disse bruker moderne teknologi for å kopiere Hammonds tonehjul.
Grunnen til at de sluttet å produsere tonehjul på midten av 1970-tallet var at det ble for dyrt og tidkrevende å produsere dem. Den moderne teknologien som kom var billigere,men ikke bedre. Det samme forholdet gjelder nok også i dag.
Tilslutt koker det vel ned til hva du har behov for og hva ørene forteller deg. Se om du kan finne en butikk som selger xk-3 eller Nordleaden slik at du får prøvd det i praksis. Har du tilgang til noen som har et ekte Hammond kunne du sammenligne og la ørene avgjøre(i samarbeid med lommeboken-hehe)

Kjell
kjellg
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tor Des 20, 2007 12:30 pm
Bosted: Norge

Innlegg mos6581 » Tor Feb 07, 2008 5:19 pm

Sist endret av mos6581 den Tor Feb 07, 2008 5:20 pm, endret 1 gang
mos6581
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Man Okt 01, 2007 10:44 pm

Innlegg hanton » Tor Feb 07, 2008 5:20 pm

Nordlead er faktisk ikke navnet på produsenten, men navnet på en av synthene til produsenten Clavia.
Det er vel Clavia Nord C1 du mener tenker jeg;)

Edit: Søren, der var jeg akkurat litt for treg :lol:
hanton
Tørr bak øra
 
Innlegg: 32
Registrert: Fre Sep 14, 2007 7:00 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tor Feb 07, 2008 6:30 pm

Så er det ikke alle hammondorgel som selger for 90 lapper heller da...


Du kan plukke opp et fint og i aller høyeste grad brukbart orgel for godt
under 50 lapper, kanskje ned i 30 hvis du er heldig.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg kjellg » Tor Feb 07, 2008 11:08 pm

yhoyland skrev:Så er det ikke alle hammondorgel som selger for 90 lapper heller da...


Du kan plukke opp et fint og i aller høyeste grad brukbart orgel for godt
under 50 lapper, kanskje ned i 30 hvis du er heldig.



Prismessig kommer det vel litt an på hvilken modell vi snakker om? Det skulle være mulig å få feks en L100 til ca 8-10.000,da kommer leslie i tillegg.
M100 eller M3 kunne kanskje være et bra alternativ,"poor mans b3"som den ofte kalles. De ligger vel rundt 15-20.000.
De større orglene som A,B,C,D ligger vel mellom 30-100.000(pluss minus)
som du skriver.
kjellg
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tor Des 20, 2007 12:30 pm
Bosted: Norge

Innlegg yhoyland » Fre Feb 08, 2008 1:34 pm

C3 er ellers et kjempefint alternativ til B3. Det går for 20-40 lapper.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg ruseim » Man Feb 11, 2008 9:35 am

C3 ,B3 og A100 er samme egentlig samme orgel. Det er bare kabinettet som er forskjellen.
C3 var beregnet som orgel for stasjonær plassering i kirker og kapeller. B3 skulle være den "transportable" utgaven for bruk på konserter o.l. A100 har samme oppbygning som B3/C3 men med innebygd forsterker og høyttalere og var beregnet for hjemmebruk. Av alle disse tre typene er det flere modeller. Percusion og chorus/vibrato var ikke på de første modellene. C3/B3 har ikke forsterker innebygd, så de er avhengig av ekstern forsterker/Leslie.

http://www.hammond-organ.com/
http://theatreorgans.com/hammond/

Når det gjelder Hammondkloninger så har vel alle sine styrker/svakheter. Selv bruker jeg en gammel Korg CX3 fra 1979. Den låter veldig bra når den blir kjørt gjennom en Leslie simulator. Jeg bruker en Line6 RotoMachine. Det låter helt greit Live.

http://youtube.com/watch?v=qhAp9JfoQYE
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Hva skal det brukes til?

Innlegg jarle_bornes » Lør Feb 16, 2008 9:28 am

Det viktigste spm. er vel hva dette skal brukes til.
Dersom dette skal flyttes fra sted til sted burde nesten svaret gi seg selv.... Selv liker jeg å bruke mest tid og krefter på å spille, og ikke å bære et beist av et orgel og en leslie. (Du har kansje et crew som tar seg av slikt?)

Dersom orgelet skal stå i studio, så er ikke svaret så enkelt. Ekte vare er ekte vare.....

mvh
Jarle
jarle_bornes
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 9:40 pm
Bosted: Søgne


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron