[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Generelt om pc...

Generelt om pc...

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Generelt om pc...

Innlegg aldara » Man Mar 24, 2008 10:49 am

Jeg skal bygge meg en ny pc.. Nå er det noen år siden sist jeg bygde forrige pc så jeg har ramlet litt av lasset ved tanke på ny teknologi.

Så.. hvilket interface på harddisken bør jeg gå for? og hvis noen har en formening om hvilken prosessor / minne kombinasjon jeg bør gå for så blir jeg kjempe happy :-)
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg FinnArild » Man Mar 24, 2008 5:19 pm

Jeg får nok motstand av andre her - men hadde jeg vært deg, ville jeg bare ha kjøpt en ferdig PC. Jeg bruker en Dell - jobbavtale, spillmaskin - dualcore med 2 gig ram. Kjører Cubase SX3 helt vakkert med alle plugins jeg trenger og rom til overs. Den er i tillegg stillegående, har plenty med USB og firewire porter og 2x 180 gig harddisk. Denne er 1 år gammel - den du får tak i er sikkert mye bedre.

Jeg mener at det er helt greit å bygge PC selv hvis man liker byggearbeidet - selv har jeg gjort altfor mye av det og foretrekker nå ferdigbygget. Resultatet er det samme - om ikke bedre.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Bygge selv - kjøpe ferdig...

Innlegg bjornsjoflot » Man Mar 24, 2008 7:24 pm

Jeg har gjort begge deler. For tiden har jeg en selvbygd maskin med Asus Commando hovedkort, Intel Q6600 quadcore prosessor, 2 Gb minne og 1 Western Digital systemdisk og 2 Hitachi disker til lagring. Kjører XP x64 operativsystem og Cubase Studio 4 og Ableton Live. Bruker E-MU 1212m lydkort og Emulator X2 til det meste av instrumenter. Har aldri hatt en mer stabil og god maskin som både gjør det den skal her hjemme og på veien. Neste steg er mer minne men det er ikke kritisk enda siden x64 utnytter det som finns mye mer effektivt enn vanlig XP.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg aldara » Man Mar 24, 2008 8:57 pm

FinnArild skrev:Jeg får nok motstand av andre her - men hadde jeg vært deg, ville jeg bare ha kjøpt en ferdig PC.



hehe.... ikke snakk om! :-) Ferdige pc'ene er helt greie de, men nå ønsker jeg å bygge maskinen mot musikk og til mitt bruk blir en dell maskin litt for generell... Pluss at det er en hel del kroner å spare på selvbyggingen som jeg har tenkt å bruke på mer cpu :lol:
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Re: Bygge selv - kjøpe ferdig...

Innlegg aldara » Man Mar 24, 2008 9:01 pm

Intel Q6600 quadcore prosessor, 2 Gb minne og 1 Western Digital systemdisk og 2 Hitachi disker til lagring.


Intel prosessor som er tingen? Jeg har en amd i den gamle pc'n ikke de helt store greiene syns jeg.

Tar du opp på systemdisken din eller bruker du lager disken til opptak også? Har nemlig vært borti at jeg får latency problemer når jeg bruker system disken til opptak.. og det kan være kjedelig :) [/quote]
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Bygging av pc

Innlegg bjornsjoflot » Tir Mar 25, 2008 10:37 am

Nå for tiden er vel Intel et lite skritt foran, men har hatt veldig god erfaring med AMD dobbeltkjerne til studio.

Det beste er en dedikert disk for system, en for samples m.m. og en egen for audio som man spiller inn. Med et kurant lydkort vil dette være et greit oppsett. Om man velger Intel med to eller fire kjerner spiller mindre rolle. Mine firekjerners Q6600 er ihvertfall det sprekeste jeg har prøvd. En kompis som kjører Mac G5 ble grønn av misunnelse. hehe...
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg yhoyland » Ons Mar 26, 2008 3:12 am

Kan ikke dy meg jeg, for n'te gang så nevner jeg at Apple sine MacPro
maskiner kjører windows så det fyker. Aldri vært borti noe mer stabilt og
bekymringsløst.

Så koster det jo skjorta, men selv mener jeg det er verdt det. :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg aldara » Tor Mar 27, 2008 1:30 am

yhoyland skrev:Kan ikke dy meg jeg, for n'te gang så nevner jeg at Apple sine MacPro
maskiner kjører windows så det fyker. Aldri vært borti noe mer stabilt og
bekymringsløst.

Så koster det jo skjorta, men selv mener jeg det er verdt det. :lol:


Hadde jeg bare hatt skjorta så kunne jeg nok gått for no sånt :roll: ... men nå er det vell snart bare underbuksa og no sure sokker igjen.. :)
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg Trallala » Fre Mar 28, 2008 3:53 pm

Eg og skulle gjerne hatt ei slik skjorte. Kvar får ein tak i dei?
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg neokmin » Fre Mar 28, 2008 8:03 pm

Prøv laken, mye bedre enn skjorta - det funka for meg 8)
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg aldara » Tir Apr 01, 2008 4:14 am

neokmin skrev:Prøv laken, mye bedre enn skjorta - det funka for meg 8)


hehehe.. laken er nok det beste :D

ser clash olson (av alle ting) selger 2 kjerne prosessor til rundt tusingen... generelt skeptisk, men er det noen som har erfaring med å handle sånne ting hos mr. olson?
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron