Robbins skrev:Å ha ting lett tilgjengelig er viktig for realisere ideer på en effektiv måte, før man faktisk glemmer hele ideen før man rekker å programere lyden igjen.
Personlig liker jeg å bruke fornuft isteden for å forholde meg til meningsløse prinsipper om at den må være analog for at dette skal bli bra nok. Når knapt et mennekse klarer å høre forskjellen, og at man kan risikere å miste ideen sin fordi det er et ork å måtte sette seg ned å programere frem lyden på nytt igjen for endte gang, så har jeg min klare mening om det.
Ser at denne tråden strekker seg over flere år fra før, så jeg drister meg til å komme med mitt syn på saken...
La meg med en gang avsløre at jeg er en gammal analog-freak som til tross for hyller fulle av "ekte vare" har kjøpt Arturias Vintage pakke til iMac'en. Dette har jeg gjort av både økonomiske årsaker og plasshensyn. Selvsagt ville jeg heller hatt en ekte Moog Modular stående (eller Roland System 700 som jeg aldri har sett noen software-versjon av dessverre), men prisene på disse er jo astronomiske om du er så heldig å få tak i en. Dessuten er det jo serdeles anvendelig å få disse polyfon med et museklikk, noe softwareversjonen gjør uten problemer. Jeg har forresten aldri opplevd de store problemene med softsynther som en del her nevner. Synes de fungerer utmerket
Så tilbake til det jeg har sitert fra Robbins... Jeg er på ingen måte uenig, men for meg kan selve lydskapingsprosessen være det som inspirerer meg til å lage musikk. Jeg har ikke tall på alle de gangene ny musikk har nærmest kommet av seg selv mens jeg har sittet og skrudd lyd på både ekte analog og på softwaresynther, men jo... Jeg har egne lydbanker på data'en som jeg tyr til hvis jeg har en ide jeg kjapt må få spillt inn. Om lydene skapes av ekte VCO'er eller om de emuleres på en datamaskin er for min del knekkende likegyldig hvis bare sluttresultatet sitter som det skal i mixen. Softwaresynther er jo ikke noe værre enn VA-synther og digitalpiano. Jeg bruker t.o.m. et Roland TD-20A og Addictive Drums for trommeopptak. Hvis vi skal snakke om juks i dette så må etter mitt syn juksingen bestå i om det vi hører faktisk er spillt eller om det bare er programmert. Hvorvidt lyden er skapt slik eller sånn burde være mindre interessant.