atehn skrev:yhoyland skrev:Tenker du på å kjøpe?
Sett en del på de ja. Tenkte å kombinere de med aktive mixcubes. Da får man litt den klare kvaliteten samt "er miksen fin på disse, låter det bra hvor som helst"-feelen. Ka du tru?
Beklager, jeg er skriveglad idag...kjenner at denne blir lang:
Altså - dette er jo en smakssak, men jeg kan ikke la være å blande meg. Jeg har et sett med gamle Auratones (inspirasjonen til MixCubes) som etter sigende var Mark Knopfler sine før jeg kjøpte de (brukt selvsagt). Jeg har ikke brukt de på 2 år...ligger og støver. Det er egentlig mer en kul liten høyttaler enn det er en brukbar monitor. Bruk heller pengene på en Tivoli Audio sak og bruk den. Da får du den lyden som møter folk flest som
bryr seg om lyd hører hver morgen (du får også de som har espressomaskin hjemme på kjøpet). Kjenner du noen som har MixCubes på kjøkkenet eller på badet? Jeg har bl.a. en liten Model One fra Tivoli som jeg tester mikser på, spesielt hvis jeg gjør noe som jeg vet skal pitches til radio. Hele poenget med Auratones/Cubes er at de gir deg et helt annet perspektiv på miksene dine enn "bra" monitorer - men særlig representative for hvordan folk flest sine radioer eller stereoanlegg låter er de ikke. Jeg har ikke hørt MixCubes selv, men jeg vet hva de koster....det er de ikke verdt - nytteverdien er for liten. Men, som sagt så er dette også en smakssak. Hvis du føler det vil hjelpe å gjøre gode mix-beslutninger så er jo det supert! Det jeg kan si til Auratone sin fordel er at de har en deilig, myk mellomtone og et stereobilde som får deg til å sleve.
Hvis du ønsker deg et sett monitorer som har "låter det bra her så låter det overalt" egenskaper, så besøker du eBay og kjøper et par pent brukte NS10m. Koster deg noen få kroner mer enn MixCubes, men du kan selge til samme pris om 5 år (eller mer, i Norge). MixCubes'ene har ikke mye presisjon å skryte av i bunnen av miksen, så du kan uansett ikke bruke de som eneste referanse. Det de sannsynligvis KAN hjelpe deg med er å balansere elementer som er mellomtonesterke - vokaler, elgitarer, klanger etc. Men i bassen får du lite hjelp. Diskanten er minst like fin på andre og bedre monitorer (les: det andre paret ditt).
Eventuelt kan du gå for ETT bra par som du stoler blindt på. Se på bransjestandarder og populære monitorer først og fremst - det er en grunn til at så mange bruker de (mao ikke kjøp Modell XX SupertweeterKickbassDevils fra ukjent produsent uten å prøve grundig selv først). Du kan jo eventuelt kikke på et par Acoustic Energy AE22, som jeg for øyeblikket er alt for begeistra for akkurat nå til å gi noen objektiv vurdering av (du kan jo lese posten min lengre oppe hvis du ønsker å bli overtalt.)
Uansett hva du gjør - prøv før du kjøper. Ikke bare lytt i butikken, men prøv å få med deg et par hjem og gjør noen mikser før du bestemmer deg. Du blir ikke kjent med en høyttaler godt nok bare ved å høre noen referanselåter på den. Du må "kjenne" hvordan den reagerer på forandringer på EQ, dynamikk, kompresjon, panning etc. Som regel er det lettere å få til en demo hvis du er ute etter "seriøse" merker og modeller over lavprissjiktet (fordi selgeren har mer å tjene på det, og fordi du får automatisk litt cred når du bryr deg om lyd like mye som han gjør - ikke minst når du kanskje skal kjøpe dyrere høyttalere enn han har hjemme selv). Det kan være litt overtaling involvert i å få til et demosett, men hvis du står på ditt så går det som oftest bra.
Etter min erfaring er monitorer som låter "fint" og som til dels selger seg selv fordi de låter så sexy, de vanskeligste å mikse på. Husk også på at til en viss grad så er monitorvalg sjangeravhengig - jobber du med rock så vil du fort ende opp med ekstremt harde mikser på monitorer som låter veldig soft (K&H) fordi du overkompenserer for den myke mellomtonen. Og motsatt - hvis du driver mest med jazz eller rolige akustiske ting så vil kanskje miksene dine bli for grå og hemmelige på et par monitorer som er hardere (Ns10 f.eks.). Hvis du driver med litt av hvert så bør du kanskje vurdere noe som er mer balansert og midt i mellom mykt og hardt (Genelec). Hvis du er en pop-mann så blir monitorene dine enda viktigere fordi gode popmikser er noe av det trangeste som finnes, men skal låte som det mest naturlige og balanserte i verden (alt-på-en-gang tankegangen). Så langt har jeg vraket flere monitorer enn jeg har beholdt, og for det meste har jeg endt opp med å ta frem de slitne NS10'ene mine etter noen frustrerende uker med miksversjon nr 14 og 15. Ikke fordi de er bedre enn alle andre, men fordi jeg kjenner de.
Du regnet vel kanskje ikke med at "ka du tru" skulle generere et så langt svar, men kortere fikk jeg ikke til å skrive det.