yhoyland » Ons Sep 21, 2011 3:53 pm
Jeg har aldri hørt forskjell på instrument- (jack) eller mikrofonkabler (XLR), etter godt og vel 10 år med kritisk lytting og studioarbeid nesten hver dag. Hvis det finnes en forskjell, så hører jeg den ikke - eller kanskje jeg ikke har møtt på disse 'magiske' kablene ennå...
Når det gjelder høyttalerkabling så er det forskjeller man skal være obs på - men de er slett ikke så store eller så aktuelle for studio og hjemmemarkedet som hi-fi bransjen vil ha det til...fordi:
Her er det først og fremst lengde på kabelstrekk som spiller en rolle. I prinsippet bør derfor høyttalerkabler være så korte som mulig. Ved lange strekk mister man nivå - dette skjer på grunn av den naturlige motstanden i kabelen. Derfor bør man overdimensjonere høyttalerkabler ved veldig lange strekk slik at motstanden blir lavest mulig. Dette er sjelden nødvendig i hjemmeoppsett eller studiooppsett (korte strekk), men er vanlig praksis i PA-verden. Det er for eksempel mulig å tape hele 3-4dBu på et langt strekk i PA-verden (da snakker vi strekk på 25 meter og oppover med høy effekt/last på amp). Dette er et av argumentene for å velge aktive høyttalerflater - det eliminerer hele problemet fordi linje/mix-signalet går helt til høyttaleren. Jeg har hørt at en tommelfingerregel er 1dBu per 10 meter, men om det er noe hold i den formelen kan jeg ikke garantere. I de fleste studio og hi-fi situasjoner er uansett ikke strekkene lange nok til at du får merkbart signaltap - så lenge kablene er dimensjonerte for å passe til amp og høyttalerkombinasjon (effekt, motstand, belastning). Det kan allikevel være greit å passe på at kabling til høyre/venstre høyttaler blir like lange slik at man unngår eventuelle mikroforskjeller i nivå og fase mellom kanalene. Et Reodor Felgen-triks er å kjenne på høyttalerledningen (pulsåra, som med babymelk) om den er varm - hvis den er det så går noe av energien med til å danne varme, mao taper du signal.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com