Hadde vært kult å høre hva slags råd og erfarunger dere har angående oppmikking av instrumenter for opptak. Jeg ser det er vanvittig mye forskjellige måter å gjøre dette på. Jeg har min måte å gjøre ting på, ting jeg har funnet ut selv oppigjennom årene. Men det hadde vært kult å kanskje teste ut noe nytt og da trenger jeg innspill fra dere.
Jeg kan jo starte med en erfaring og råd jeg selv har angående oppmikking og opptak av gitar amper. Det er jo mange måter og gjøre dette på, men det enkleste er ofte det beste i mine ører. Jeg bruker ofte 2 mikker på et høytaler element, enten så bruker jeg en Sennheiser 606 sammen med en T.Bone bånd mik. Eller så skifter jeg ut bånd mikken med en Shure 57. (Noen mener sikkert jeg er idiot som går rundt å tror denne T.Bone mikken er bra da dette er Thomann sine egenproduserte billig mikker, men jeg har moddet den litt, i utgangspunktet var den bare dritt, men jeg skiftet ut noen komponenter og vips så ble det en bra båndmikk for en billig penge). Deretter så ber jeg gitaristen å starte å spille og jeg gainer opp 606 mikken først, deretter tar jeg enten 57 eller T.Bone og gainer opp disse. Deretter så tar jeg på meg et headset og tar 57/T.Bone mikken og flytter den rundt mens gitaristen fortsatt spiller til jeg finner en sweet spot der begge mikkene fyller ut hverandre samt at jeg får eliminert fase feil. Ganske enkelt egenlig når man har gjort dette et par ganger. Noen ganger så holder det med 57 foran også. Sikkert tidenes mest brukte gitar mikk.
Når det gjelder selve opptaket så dubber jeg alltid rythme gitarer, men Solo/Riff gitarer er det bare et mono spor. Har vært borti mange ganger at jeg får gitarspor folk har spilt inn selv der de ikke gidder å dubbe, men det er litt essensielt hvis man ønsker å ha litt trøkk i et refreng. Det er også denne "dårlige" teorien når folk bruker disse gitaramp simulatorene enten som plugs eller hardware bokser som line6, Axe Fx osv. der de har 2 forskjellige amp sim fordelt på L-R og da er det plutselig stereo. Det er ikke helt sånn det funker i virkligheten, bevegelsen som skjer mellom L-R blir borte med 1 gitar og 2 amp sim/amper. Tipset mitt er heller å spille gitar sporet 2 ganger så likt som mulig, og bruk 2 forskjellige amp sim/amper på dette, du oppnår samme effekt som du får av 2 amper som fyller ut hverandre, men samtidig en liten "bevegelse" i lyden som nesten ikke kan høres den er bare der liksom. Stereo er et 3D bilde av lyd, mens når man har en gitar spredd over L-R så blir det ikke ekte stereo på en måte. Jeg leste en artikkel for mange år siden av Chris Lord Alge som så mange sikkert har hørt om, der han sa at hvis han fikk ferdig spor der de hadde tatt "lettvindte" løsninger som dette så ba han dem spille inn ekstra spor før han begynte å mikse. Og jeg ser poenget som han forklarte, miksen av gitarer går så mye greier når man har bra opptak gjort på riktig måte.
Ok, den ble litt lang denne, men håper det ihvertfall var informativt. Og kom gjerne med kommentarer/spørsmål hvis det er noe dere lurer på. Håper noen kommer med flere måter å mikke ting på, da har ihvertfall jeg startet denne. Jeg har tenkt å prøve ut dette dere slenger ut på denne for alt må prøves og i disse dager er jeg i et eksprimentelt humør.