Det høres ut som du har møtt på feil folk...
Jeg gjør mye live-arbeid på siden av studiotingene og kommer fra
studiobakgrunn. Som følge av det mikser jeg mer eller mindre som om
jeg hadde mikset en plate når jeg skrur, mht balanse og plassering i
miks.
Mitt intrykk er at de teknikerene som skrur "høy vokal" og "høy
basstromme" gjør akkurat dét - de skrur opp vokalen og basstromma og
er fornøyd med det. Jeg mener at det fint går an å få en vokal gjennom
uten at den skal bli høyere (riktig compression, eq og bussing kombinert
med riktig klang/delaybruk), og trøkk i basstromma uten at den skal
være like stor som alt det andre til sammen (igjen, compression, smakfull
EQ etc).
Mitt "hemmelige triks" som jeg bruker mye er å gjøre paralell kompresjon
på ting. Det vil si å f.eks. route vokalen direkte til miksbussen i tillegg til
en gruppe, og komprimere bare gruppa ganske hardt mens selve
vokalstripa er "urørt". Da beholder du en god porsjon dynamikk mens du
samtidig hever gjennomsnittsnivået og dermed gir intrykk av at vokalen
er "høyere" enn alt det andre uten at den nødvendigvis er det (nivået er
mer konstant, altså kommer detaljene gjennom samtidig som toppene
ikke er for høye). Det samme gjør jeg vanligvis med trommer
(nærmikker) og bass. Resten lever sitt eget liv.
Just my 5 cents.