OAT skrev:Kanskje man må begynne å kjøpe oppdateringer til mp3 filene også. På lik linje med annen programvare i datamaskinen
yhoyland skrev:Griffin skrev:Du må gjerne synes det, men det du skriver er nettopp holdninger som gjør at platebransjen ligger 15 år etter forbrukernes behov.
Det at platebransjen sliter med "nedlastingsproblematikk" kan også diskuteres. Det er oftest platebransjens egne undersøkelser som viser enorme (og fiktive) salgstap.
Svært mange andre undersøkelser viser at de tap som har skjedd har skjedd på grunn av økt konkurranse med andre medier.
En del andre undersøkelser viser at disse tapene ikke egentlig er tap, men ike økt salg i henhold til forventninger.
For alle som har litt erfaring med næringsstrategi, så betyr mangel på
vekst kroken på døra. Et selskap er avhengig av å vokse for å være
bærekraftig, og platebransjen er ikke et unntak.
yhoyland skrev:Griffin skrev:Å være musiker eller artist er ikke ett yrke på lik linje med å jobbe offshore, det er mer på lik linje med kunstnere som faktisk mottar statlig støtte.
Hvorfor er ikke det et "ordentlig" yrke da? Det finnes da nok av
mennesker i både Norge og verden ellers som lever av dette og har gjort
det i flerfoldige tiår.
Det er ikke på langt nær alle artister som får statsstøtte her i landet - og
jeg gruer meg virkelig til den dagen man MÅ ha statsstøtte for å overleve
som artist.
yhoyland skrev:Griffin skrev:Og sammenligningen med å stjele brød er også noe søkt. Ikke bare fordi det å laste ned ikke er tyveri, rent juridisk sett, men brudd på åndsverksloven...noe som er noe helt annet. Stjeling av brød er derimot tyveri.
Skal forklare dette:
Dersom du laster ned en musikkfil, så er det ingen som har tapt noe penger, med mindre du faktisk tror at det hadde blitt kjøpt ei plate dersom den fila ikke hadde blitt lasta ned.
Dersom du stjeler ett brød, så mister butikken de pengene de har investert i det brødet OG om med god sannsynlighet profitt på det brødet.
Ditt tilfelle kan heller sammenlignes med at jeg stjeler oppskriften og lager akkurat det samme brødet fordi jeg tilfeldigvis har alle riktige kornsorter i hagen...og at jeg hadde kjøpt brødet dersom jeg ikke hadde hatt det.
Dessuten vil jeg tro at det er de som faktisk tjener ganske så mye på musikken som blir lastet mest ned. En syrejazz bassist på ytre lofoten som har sponset egen plateutgivelse er vel ikke så plaget vil jeg tro...men jeg har inntrykk at det er mange av disse som påstår at de taper masse på dette. Så med mindre jeg snakker med Morten Harketer, Ali Fuentes, Morten Abel og slik på dette forumet, så tror jeg ikke de taper så masse på nedlasting heller egentlig.
Jeg har heller aldri sagt at det at noen tjener masse er argument for nedlasting.
Nå som jeg har spytta nok galle og sørget for at noen her på forumet har fått meg langt opp i halsen så kan jeg også føye til dette...for å kanskje bli litt mer akseptert.
Jeg sier ikke at nedlasting skal slippes totalt fri. Følgene ville blitt at mange har opprettet sider som de har tjent masse sponsorpenger på med masse gratismusikk og faktisk ødelagt for svært mange gode konserter og plater.
Hvem som taper eller ikke taper på ulovlig nedlasting er i og for seg helt
irrelevant. Sluttpoenget er at det er kriminelt på lik linje med å stjele et
brød. At noen ikke taper penger på at jeg stjeler noe gjør det ikke mindre
ulovlig eller mer ok at jeg stjeler det...
yhoyland skrev:Griffin skrev:Derimot sier jeg at platebransjen har skutt seg selv så mange ganger i
føttene at jeg ikke ser hvordan de kan bli stående i mange år til...men jeg vet jo at de kommer til å gjøre det.
Det er en ganske krass påstand - hva mener du med det? Og hvorfor tror du at det isåfall har vært bevisst? Du får det til å høres ut som alle i hele bransjen er en gjeng med molboer - ingen skyter seg frivillig i foten. I alle fall ikke to ganger.
yhoyland skrev:Griffin skrev:I stedet for å tilpasse seg markedet så holder de på med hatkampanjer mot sin egen kundemasse. Piratkopiering har jo tross alt eksistert siden kassettspilleren så langt jeg husker. Mediene har endret seg, men ikke argumentene. Tror kanskje platebransjen og filmbransjen er den eneste bransjen som kan gå imot hele kundemassen og kriminalisere dem fordi de ikke ønsker å endre seg i henhold til markedsbehovet og likevel overleve.
Hvis du kan fortelle platebransjen hvordan de skal tjene nok penger på
tenåringer som laster ned musikken deres gratis så er de sikkert lutter
øre. Inntil videre så ser det ut til at markedsføringsverdien av
piratkopiering hjelper lite dersom det bare fører til mer ulovlig nedlasting.
yhoyland skrev:Griffin skrev:Selv så har jeg mye mp3 i 320kbit kvalitet av hele cd samlingen, men det er ett poeng for meg at jeg skal ha det i hylla også. Er det bra nok til å beholde på mediasenteret (i dette tilfellet PS3), så er det også bra nok til å betale for. Ikke deler jeg det heller.
Jeg bruker mye youtube til å lete opp ny musikk, og har kjøpt en del fra artister jeg ellers aldri hadde hørt om.
Jeg har tre unntak og det er tre opptak fra live opptredener med Mark Knopfler og Eric Clapton som er helt superbra...Dette har jeg rippet fra youtube, men dersom jeg får mulighet til å kjøpe en orginal plate med dette, så er det ingen tvil.yhoyland skrev:Høy kvalitet er tydeligvis ikke et argument som vil få piratgenerasjonen til
å kjøpe istedetfor å stjele...
Jeg vil påstå at platebransjen HAR tilpasset seg som best de kan. De har
funnet nye måter å tjene penger på (360 avtaler, flere singler/mer airplay
per album, produktplasseringer, branding, konserter/events, tv-show
+++. Men det at de etterhvert tjener mer penger på "ekstrating" som
dette gjør ikke at de kan slippe taket på åndsverkene sine og la folk sjele
så mye de vil. Det undergraver en lov som er livsviktig for alle i bransjen,
og er en prinsippsak minst like mye som det er en økonomisak. Det er
klart at det ville være hyggelig hvis all musikk var gratis, lovlig, men det
er bare ikke riktig. Hvis artisten eller plateselskapet vil gi vekk musikken
sin så er det ingenting i vegen for det - men den retten er det altså
artisten og plateselskapet som har, ikke piratene.
OAT skrev:Unni Wilhelmsen hadde flere gode poeng i reportasjen om henne i ABC nyheter.
http://www.abcnyheter.no/kultur/musikk/ ... l-motmaele
Men i likhet med aksjespekulering så kan en ikke forvente at en skal bli milliardær selv om en legger aldri så mye tid, krefter og penger i det.
Som jeg nevnte tidligere så går ikke spirende snekker lærlinger rundt å
bygger trehytter i håp om at en snekkermester skal få ham/henne til å
bygge ett ordentlig hus.
(Forøvrig en helt meningsløs parallell
fordi byggebransjen og musikkbransjen er både kulturelt og
markedsmessig helt forskjellige).
Celsius skrev:@Griffin
Jeg jobber med dette hver dag og pengene går til å betale regninger og fø familie.
Forklar gjerne hvorfor det ikke kan defineres som en vanlig jobb?
og utdyp gjerne hvorfor du sitter med fasiten på denne definisjonen.
Snekker/hus analogien er forøvrig veldig aktuell.
Hvis noen bruker et år på å bygge seg et hus er det helt naturlig at de kan leie det ut og ta seg betalt for det.
Hvis jeg bruker et år på å lage et album , bør vel jeg ha den samme muligheten?
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest