NAMM 2019 Dag 1
Av Per Harald Ottesen
publisert: 25.01.2019 Dag 1 av The 2019 NAMM Show er historie, og som alltid er den første dagen på NAMM en heftig affære. Man blir bombardert av lys og lyd, og er omgitt av musikkinstrumenter og andre musikkprodukter i alle tenkelige varianter. Messeområdet er gigantisk, stappfullt av bransjefolk, musikere og instrumentforhandlere, og risikoen for full sanseoverstyring er definitivt tilstede. Vi klarte å holde gode over vannet, og fikk med oss flere spennende nyheter. Yamaha har en av NAMM-showets største utstillinger, og stiller med en egen hall pakket full av musikkutstyr. Vi tilbrakte noen timer på Yamahas messeområde, og det tradisjonsrike, japanske selskapet hadde flere spennende nyheter med seg i kofferten. Keyboard Den store nyheten fra Yamahas keyboardavdeling er de to nye Stage Piano-modellene CP73 og CP88, med henholdsvis 73 og 88 tangenter. De nye Stage Piano-modellene stod utstilt sammen med et helanalogt Yamaha CP80 Stage Piano fra 1980-tallet, og det er tydelig at Yamaha skuer tilbake i egen historie samtidig som de har løftet sine digitale pianomodeller videre inn i fremtiden. Betjeningen er flyttet fra digitale displayer med avanserte menyer til mer analogt utseende skruknotter og brytere (mange deler utseende og funksjon med tidligere, analoge Yamaha elpianoer og orgler), og ved første øyekast fremstår de nye modellene som mer intuitive og enklere i bruk. De to nye CP-modellene deler de samme sound engines, og er i prinsippet like under overflaten. De har tre hovedseksjoner som kan bli delt eller kombinert som man måtte ønske det: Piano, Electric Piano og Sub. Yamaha selv sier at CP88 er rettet mot pianistene, og denne modellen har vektede tangenter med en respons og touch som et vanlig, analogt piano. CP73 er i følge Yamaha rettet mot keyboardistene, og de vektede tangentene på denne modellen er noe lettere å spille på. Det gjør at denne modellen egner seg hakket bedre til rene synth- og orgellyder, og at det i tillegg til å være et fullverdig Stage Piano også vil fungere fint som et masterkeyboard til bruk med synthmoduler. Responsen fra publikum på messas første dag var enorm, og det er tydelig at Yamaha her har kommet opp med et produkt som igjen kan konkurrere med andre etablerte storselgere innenfor det digitale pianoformatet. Musikkpraksis kommer tilbake med fyldig beskrivelse og tester av de nye Yamaha Stage Piano-modellene. CP80: Forløperen var stilt ut på standen. Gitar En annen modell Yamaha har fortsatt å utvikle TransAcoustic-serien, og i år hadde de også inkludert en nylonstrenger i modellsegmentet. Vi fikk testet gitaren i en av Yamahas lydtette rom, og kan melde at den fungerer som forventet: Nylonstrenger med innebygd forsterking og chorus- og romklangeffekter. Den avanserte teknologien som ligger bak får selve lokket på gitaren til å fungere som et høyttalermembran, og man trenger ikke å plugge gitaren inn i forsterker eller eksterne effektmoduler for å få chorus- og romklang. Effektene er rett og slett integrert i gitarenes akustiske lyd! Definitivt noe for trubadurer og nachspielmusikanter. TransAcoustic-gitarene ligger i mellomsjiktet rent prismessig, og de fleste modellene koster i overkant av titusenkroner. Trommer Yamahas trommeavdeling fortsetter å utvikle egne, nye modeller, både på tromme- og hardwareområdet. Nytt av året er Live Custom Hybrid Oak-trommesettene. Yamaha har benyttet seg av den samme hybrid shell-konstruksjonen som de allerede bruker i sin PHX-serie, og trommene har således en såkalt phenolic ply-kjerne som ligger mellom lag av laminert eik. Yamaha hevder at dette gi trommene mer livlige skall, og at trommene således har mer sustain og dynamisk spennvidde i lyden enn konvensjonelle trommer. Trommene har også fått en håndrubbet uzukuri-finish, som er en teknikk Yamaha har hentet fra den japanske møbelsnekkertradisjonen. Finishen ser virkelig utsøkt ut, og kommer i fem forskjellige, unike varianter: UZU Ice Sunburst, UZU Magma Sunburst, UZU Natural, UZU Earth Sunburst og UZU Charcoal Sunburst. De nye trommene fikk mye oppmerksomhet på NAMM-messas første dag. En annen nyhet fra Yamahas trommeavdeling var de nye FP-basstrommepedalene. De kommer i både kjede- og direktedrevne varianter, og som både enkelpedaler (FP9C og FP9D), og som tilsvarende dobbeltpedalvarianter (DFP9C, DFP9D og DFP9CL – den siste er en hybrid med både kjede- og direktedrift). Pedalene er designet med hjelp av Yamahas motorsykkeldivisjon, som også har bidratt med deler som er maskinert med meget stor presisjon. De nye pedalene vil koste henholdsvis 3 000 kroner (enkeltpedalene) og 5 760 kroner (dobbeltpedalene) i Norge, og fremstod som meget solide, presise og velbygde. Definitivt verdt å sjekke ut! Vår mann i Anaheim: Per Harald Ottesen.
native gitar paul spille navnet førersetet løsning laget tiden filter effekter åttekanals mkii bing konstruerte pakka plugger gitarene reverb produktet måten guitar tanke softwarene octopre channel eddie pickups importør saffire kramer markedet inngang ba-330 kanaler model focusrite gibson spider versjon |
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: